دیجیتال مارکتینگ چیست

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ یک مفهوم بسیار وسیع و در عین حال مهم که میشه گفت مهم ترین موضوع تمام سال های بعدی خواهد بود که در این مقاله از وب سایت رسمی جناب مهندس حسین سهرابی به صورت کامل صحبت میکنیم …

0 تا 100 DigitalMarketing

در دنیای امروز بحث تبلیغات رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. با توجه به توسعه شبکه‌ های اجتماعی و اینترنت در سراسر جهان، بحث تبلیغات در این شبکه‌ ها بسیار پررنگ‌ تر از قبل شده است. دیجیتال مارکتینگ یکی از زیر مجموعه‌ های مدیرت بازاریابی به شمار می‌رود.

امروزه بسیاری از دانشگاه‌ های معتبر جهان به تدریس و توسعه این رشته در مقطع کارشناسی ارشد می‌پردازند.

دیجیتال مارکتینگ به‌ عنوان یک دانش و تخصص به حساب می‌آید که توانسته جای خود را در امور بازاریابی امروزی تثبیت کند. در ادامه به بررسی و توضیح دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

در دو دهه گذشته با پیشرفت‌ های حاصل آمده در فناوری اطلاعات و همه گیری اینترنت و شبکه‌ های اجتماعی، دیجیتال مارکتینگ به عنوان زیر مجموعه‌ای از مدیرت بازاریابی نمود کرده است.

دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک دانش و تخصص مستقل است که امروزه در دانشگاه‌ های متعددی در جهان تدریس می‌ شود و طرف‌ داران خود را دارد.

در ایران با توجه به برخورد سرد دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، این رشته با استقبال خوبی مواجه نشد اما با گذر زمان توانسته جای خود را در دوره‌های رسمی مدیریتی پیدا کند.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

برای تعریف بازاریابی دیجیتال بهتر است به جای گفتن عبارت با ابزارها و تکنیک‌ های موجود در زیرشاخه‌ های این دانش آشنا شویم تا بتوانیم درک بهتری از دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم.

به عبارت دیگر بازاریابی دیجیتال و یا دیجیتال مارکتینگ شامل تمام ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای معرفی و بازاریابی خدمات در بستر دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منظور از بستر دیجیتال وب ، اینترنت، موبایل، و سایر ابزار دیجیتالی است که امروزه در اختیار اکثر افراد است.

حال با توجه به توضیحات بالا به بررسی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم:

  • بازاریابی توسط موتورهای جست‌وجو (SEM)
  • بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر (سئو)
  • بازاریابی محتوا (Content marketing)
  • بازاریابی درون‌گرا (Inbound Marketing)
  • استراتژی محتوا (Content Strategy
  • تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
  • اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
  • تبلیغات بنری(Banner Advertising) و تبلیغات همسان (native Advertising)
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • بازاریابی موبایلی و موبایل مارکتینگ
  • بازاریابی از طریق همکاری فروش
  • تولید محتوا

بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)

این ابزار های گفته شده از ابزارها و تکنیک‌ های شناخته شده بازاریابی دیجیتال هستند اما ممکن است شما در برخی فهرست‌ های دیجیتال مارکتینگ به نام‌ های تبلیغات هدفمند و تبلیغ مستقیم نیز بخورد کنید که از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌روند.

لازم به ذکر است که در فهرست بالا در مواردی از عناوین هم‌ پوشانی وجود دارد اما با توجه به منابع و کتاب‌ های مرجع موجود در مورد دیجیتال مارکتینگ، ابزارها و تکنیک‌ ها به همین صورت دسته‌ بندی می‌ شوند.

تفاوت بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی شامل آگهی‌ ها و بیلبوردها و تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات رادیویی و تبلیغات چاپی است. این نوع از تبلیغات بسیار هزینه بر بوده و جون در این نوع از تبلیغات نمی‌ توان جامعه خاصی را هدف قرارداد، ممکن است در برخی مواقع هزینه‌ ها هدر برود.

در این روش اندازه‌گیری نتایج بسیار دشوار و در برخی موارد غیر ممکن است و همچنین لازم به ذکر است در بازاریابی سنتی برند سازی به دلیل مشخص نبودن جامعه هدف بسیار دشوار است.

همان‌طور که گفته شد بازاریابی دیجیتال روشی مدرن برای تبلیغات خدمات و محصولات است که از تکنیک‌ ها و ابزارهای مختلفی بهره می‌برد. در این نوع از بازاریابی تبلیغات با هزینه‌ های مناسب‌ تر و مقرون به‌ صرفه‌ تر ارائه می‌ شود.

همچنین در این نوع از بازاریابی با توجه به امکان هدف‌ گیری مشخص مشتری، برند سازی بسیار کارآمد است. در این نوع از بازاریابی نیز اندازه‌گیری نتایج با کمک ابزارهای موجود می‌تواند رخ دهد.

اما یکی از سوال هایی که در امر تبلیغات ممکن است برای کاربران پیش بیاید این است که کدام نوع از بازاریابی برای من مناسب است؟ سنتی و یا دیجیتال؟

اگر قصد دارید به گروه خاصی از افراد در نقاط مختلف دسترسی پیدا کنید و در عین حال هزینه تبلیغات را نیز پایین نگه دارید، دیجیتال مارکتینگ برای شما مناسب است.

اما اگر می‌ خواهید مخاطبان مسن‌ تر و یا مخاطبانی که در یک محل خاص زندگی می‌ کنند دسترسی داشته باشید، می‌ توانید از بازاریابی سنتی بهره ببرید. ممکن است این روش به نظر قدیمی بیاید ولی برای برخی کسب و کارها بسیار مناسب است و باعث شناخته شدن و جذب مشتری برای آن‌ها شده است.

اما در انتخاب بین دو نوع از بازاریابی موجود لزوماً یکی بهتر از دیگری نیست. هنگام انتخاب باید با توجه به استراتژی تبیین شده برای تبلیغات و همچنین نوع و تعداد جامعه هدف و هزینه در نظر گرفته شده برای تبلیغات اقدام به انتخاب یکی از انواع بازاریابی کنید.

کلام آخر

در حال حاضر با توجه به گسترش اینترنت و دسترسی اکثر افراد به فضای مجازی، دقایق زیادی از روز خود را در شبکه‌ های اجتماعی و اینترنت صرف می‌کنند. این عوامل بستر خوبی برای تبلیغات را فراهم کرده است که می‌توان از آن برای جذب مشتری و برند سازی بهره برد. دیجیتال مارکتینگ یکی از مسائلی است که امروزه در امر تبلیغات بسیار پررنگ شده است و توانسته جایگاه خوبی برای خود در بین استراتژی‌های تبلیغاتی دست و پا کند.

بازاریابی دیجیتالی از ابزارها و تکنیک‌ هایی تشکیل شده است که می‌ توان از آن‌ ها برای جذب مشتری و برند سازی استفاده نمود. این نوع از بازاریابی با بازاریابی سنتی تفاوت‌ هایی دارد که با توجه به عوامل گفته شده می‌توانید از آنها استفاده کنید.

 

مطالب پربازدید :

سئو چیست

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.