هزینه انجام سئو چقدر است ؟ | قیمت سئو سایت | SohrabiCo

هزینه انجام سئو

امروزه با توسعه اینترنت و استفاده بسیاری از کاربران از وب، دیجیتال مارکتینگ بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است و بسیاری از برند ها و فروشگاه ها و وب سایت ها به بهتر کردن سئو خود و همچنین بالا بردن ترافیک وب سایت خود روی آورند. اما یکی از مهم ترین سؤالاتی که در این بین به وجود می آید، این است که هزینه انجام سئو چقدر است؟ برای پاسخ به این سؤال تا انتها با هلدینگ مهندس حسین سهرابی همراه باشید.

هزینه انجام سئو سایت چقدر است؟

در دنیای اقتصاد روش های زیادی برای قیمت گذاری بر روی محصولات و خدمات وجود دارد که بر طبق شرایط و کیفیت و بسیاری دیگر از عوامل دیگر بر روی آن قیمت گذاری اتفاق می افتد. اما بیشتر این روش های مرسوم، در قیمت گذاری سئو قابل استفاده نمی باشند. یک فاکتور وجود دارد که قیمت گذاری بر روی سئو را به تنهایی زیر سؤال می برد. این فاکتور، میزان موفقیت است.

به جرئت نمی توان گفت که در سئو میزان موفقیت چگونه شکل می گیرد و حتی در برخی موارد صحبت در مورد میزان موفقیت می توان روند انجام سئو را نیز دچار مشکل کنید. اما یکی از عجیب ترین نکاتی که وجود دارد این است که همچنان نمی توان گفت که نحوه قیمت گذاری بر روی سئو چگونه است و چگونه می توان هزینه سئو را تعیین نمود.

در ادامه با توجه به اصطلاحات رایج در سئو فارسی، می خواهیم به بررسی قیمت گذاری های مختلف پرداخته و مزایا و معایب آن را برای شما توضیح دهیم:

  • هزینه انجام سئو بر اساس جایگاه کلمات کلیدی

یکی از روش هایی که برای تعیین قیمت سئو وجود دارد، هدف گذاری بر روی عبارت های خاص و پر جست و جو در گوگل است. در این مدل از قیمت گذاری، لیست کوتاهی از کلمات کلیدی توسط کارفرما تهیه می شود که ملاک موفقیت پروژه را بهبود رتبه در آن و همچنین رسیدن به جایگاه بهتر در لیست جست و جو گوگل ذکر می کند.

اما این روش قیمت گذاری بسیار پر ریسک و همچنین استرس زا است چرا که در صورت نرسیدن به هدف عملاً در آمدی برای سئو کار به ارمغان نخواهد آورد. دلیل وجود این ادبیات را هم می توان تجربیات تلخ کارفرما دانست که در گذشته برای آن ها اتفاق افتاده است. این موضوع باعث می شود که به جای تمرکز بر روی معیار های اصلی موفقیت، تمرکز را بر روی عبارت پر جست و جو در گوگل بگذارند.

چه کسانی حاضر به تضمین جایگاه بالا در سئو هستند ؟

افرادی که از دسته سئو کاران خبره به حساب می آیند و تجربه انجام پروژه های موفق و نا موفق بسیاری را در کارنامه خود دارند؛ می دانند که دادن تضمین مالی به کارفرما برای رسیدن به جایگاه 1 اصلاً از نظر اخلاقی و قانونی درست نمی باشد پس در نتیجه تمایلی به پذیرش چنین پروژه هایی را ندارند.

از طرفی هم سئو کاران نو پایی وجود دارند که برای انجام پروژه های کوچک هزینه های پایینی را اعلام می کنند و چنین مشتریانی را به عنوان فرصت طلایی در نظر می گریند. اگر چه این افراد در صورت موفقیت و یا عدم موفقیت به تجربه ای ارزشمند دست پیدا کرده اند که باعث پیشرفت آن ها در این زمینه خواهد شد.

چرا این مدل از قیمت گذاری در سئو خطرساز است ؟

برای رسیدن به جایگاه بالا در لیست جست و جو گوگل، فقط استفاده از یک یا چند کلمه کلیدی کافی نمی باشد و برای انجام این کار باید فعالیت های وسیعی در زمینه سئو انجام بگیرد تا وب سایت به جایگاه مد نظر کارفرما دست پیدا کند. در این مدل از قیمت گذاری کارفرما تمام تمرکز خود را بر روی کلمات و عبارت های کلیدی معطوف می کند، در نتیجه لینک سازی داخلی که یکی از مهم ترین ابزار در دسترس برای او خواهد بود چرا که در مدتی کوتاه، تأثیر ملموسی را ایجاد خواهد کرد.

  • بر اساس آمار ورودی گوگل

یکی دیگر روش های موجود برای قیمت گذاری سئو، قیمت گذاری بر اساس آمار ورودی از گوگل می باشد. این کار با استناد به آمار ارائه شده توسط ابزار Google Search Console انجام می پذیرد. معمولاً آن دسته از شرکت ها که سابقه کسب جایگاه بالا را گوگل دارند، می دانند که این روش برای تعیین قیمت سئو می تواند روش بسیار خوب و مناسبی باشد.

مشکل این قیمت گذاری چیست؟

این مدل از قیمت گذاری برای سئو می تواند برای کسب و کار های رو به رشد بسیار مناسب باشد و بعد از چند ماه و رسیدن به رتبه و جایگاه مطلوب و خوب دیگر افزایش ورودی گوگل نمی تواند یک هدف معنا دار باشد. البته باید به یاد داشته باشید که حفظ جایگاه در گوگل از رسیدن به رتبه یک دشوار تر است و رسیدن به رتبه بالای گوگل به معنی بالا رفتن ترافیک وب سایت شما و همچنین از دست رفتن جایگاه و بازدید برای رقبا است، از این رو می تواند روش خوبی برای قیمت گذاری باشد.

  • تعیین هزینه سئو با توجه به میزان فروش

یکی دیگر از روش هایی که برای قیمت گذاری سئو وجود دارد، تعیین هزینه با توجه به میزان فروش است. به عنوان مثال شما یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید، با استفاده از ابزار گوگل می توان آمار دقیقی از خرید های انجام شده در آن به دست آورد. پس به راحتی می توان در ابتدای پروژه میزان فروش فعلی و همچنین اهداف آینده را معلوم کرد.

در این مدل دیگر از عبارت خاصی مجبور به استفاده نیستید و یا افزایش بازدید از وب سایت نیز از سمت کارفرما به شما تحمیل نشده است. در این حالت سئو کار به عنوان یک شریک کاری عمل می کند و خود را در موفقیت و شکست پروژه سهیم می داند. از این رو می تواند بهترین عملکرد خود را ارائه دهد.

چه زمانی میزان فروش به عنوان یک معیار درست در قیمت گذاری سئو به شمار نمی آید ؟

همان طور که گفته شد این روش مزیت های خاص خود را دارد ولی خب محدودیت ها و مشکلاتی را نیز به همراه دارد. در یک فروشگاه اینترنتی که فرایند خرید به صورت کاملاً آنلاین می باشد نمی توان از هیچ کانال بازاریابی دیگری استفاده نمود و همچنین نمی توان هیچ تخمین درستی از میزان فروش ناشی از سئو نیز به دست آورد.

از طرفی هم ممکن است که علاوه بر سئو در زمینه های دیگر دیجیتال مارکتینگ نیز فعالیت داشته باشند که این موضوع باعث می شود که نتوان به صورت جدی و درست تفکیکی بین خریدارانی که از طریق سئو جذب شده اند و خریدارانی که از طریق روش های دیگر جذب شده اند، قائل شد.

به صورت کلی می توان گفت که استفاده از این روش قیمت گذاری بر روی سئو، وابسته به پختگی دو طرف می باشد و باید کارفرما و سئو کار به یکدیگر اعتماد کامل داشته باشند؛ در غیر این صورت دوام بالایی در بین این دو پدید نخواهد آمد.

  • برآورد هزینه انجام سئو با توجه به خدمات ارائه شده

یکی از بهترین روش های قیمت گذاری در سئو، استفاده از این روش می باشد. این روش روشن، قابل اندازه ‌گیری و بدون مناقشه است. وقتی که از این روش برای تعیین هزینه سئو استفاده می شود، دیگر هیچ راهی برای عدم موفقیت پروژه و یا تحمیل هزینه اضافی به کارفرما وجود ندارد. در این روش ابتدا وضعیت کلی وب سایت و همچنین وضعیت کلی وب سایت رقبا مورد بررسی دقیق قرار می گیرد و سپس فعالیت های مورد نیاز در سئو برای بهبود وضعیت و جایگاه آن، در قالب یک پروپوزال ارائه می شود.

به صورت کلی خدمات سئو را می توان به 3 دسته تقسیم نمود:

  • سئو تکنیکال

کلیه تغییرات در ساختار صفحه و کدنویسی که برای در یک بهتر ربات های گوگل انجام می شود تا درک بهتری از محتوا و هدف وب سایت داشته باشند، سئو تکنیکال گفته می شود. بهینه سازی وب سایت از نظر سرعت، بهبود نمایش در موبایل، نشانه گذاری های استاندارد و همچنین استفاده درست و صحیح از تگ های HTML می تواند از مهم ترین فعالیت های مربوط به سئو تکنیکال باشد.

  • بازاریابی محتوا

هر فعالیتی که در وب سایت برای نگارش بهتر متن، تولید تصویر و ویدئو، برچسب گذاری و  دسته بندی و یا حتی کامنت مارکتینگ را می تواند در دسته بازاریابی محتوا قرار داد. این فرآیند نیاز به یک استراتژی درست و دقیق دارد که در قالب تولید محتوا مقالات و نگارش محتوا باید از آن استفاده نمود.

  • لینک سازی

یکی از فعالیت های تأثیر گذار بر روی سئو یک سایت، لینک سازی است. فعالیت های ما در خارج از وب سایت با هدف بهبود سئو را Off Page گویند. لینک سازی دستی، فعالیت در انواع شبکه های اجتماعی، خرید بک لینک و خرید رپرتاژ از جمله رایج ترین تکنیک های موجود در این بخش از خدمات سئو به شمار می رود.

با این مدل از قیمت گذاری کارفرما می تواند به درستی بر عملکرد سئو کار نظارت داشته باشد و همچنین با توجه به خدماتی که دریافت می کند، هزینه را پرداخت خواهد کرد ولی مشکل اصلی که در این بین وجود دارد، تخمین میزان موفقیت می باشد.

چگونه می توان عملکرد یک متخصص سئو را ارزیابی و به ادامه همکاری با او امیدوار بود ؟

برای این کار می توان از گزارشات مرحله ای و رشد ماهیانه وب سایت استفاده کرد. در پروپوزالی که در ابتدای کار ارائه می شود، تخمینی از میزان رشد وب سایت به کارفرما ارائه می شود ولی سئو کار هیچ تضمینی از انجام آن به کارفرما ارائه نمی دهد. در واقع تضمین اصلی را کیفیت ارائه خدمات و همچنین گزارشات ماهیانه وب سایت تعیین می کند.

در شروع هر ماه، لیست خدمات و هزینه های متناسب با هر کدام اعلام شده است و در پایان آن ماه می توان تأثیر آن ها را بر روی سئو و بهینه سازی انجام شده، مشاهده نمود.  اگر این روند پیشرفت توسط کارفرما تأیید شده و برای قطع کردن آن کافی بود، می توان گفت که فعالیت های انجام شده برای رشد کسب و کار مؤثر بوده است و در نتیجه هیچ دلیلی برای قطع همکاری با سئو کار وجود ندارد؛ در غیر این صورت می توان در مورد قطع همکاری با متخصص سئو تصمیم گیری نمود.

آیا می توان از ترکیب این روش ها برای قیمت گذاری سئو استفاده نمود ؟

به جرئت می توان گفت که بله!!! می توان با استفاده از روش های موجود و ترکیب دو یا چند تای آن ها به یک مدل قیمت گذاری درست و مناسب دست پیدا کرد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در چه مرحله ای از سئو قرار دارد و چه میزان اعتماد بین کارفرما و مجری وجود دارد. میزان موفقت سئو می توان به صورت جدی با اعتماد و همکاری بین کارفرما و مجری در ارتباط باشد و برای رسیدن به هدف موجود، باید با یکدیگر همکاری درستی داشته باشند.

کلام آخر

شما می توانید با استفاده از روش های موجود به قیمت گذاری سئو بپردازید. البته نباید این نکته را از یاد ببرید که یکی از مهم ترین و تأثیر گذار ترین عوامل موجود در تداوم کار، کسب اعتماد کارفرما و اعتماد سازی است که می تواند تأثیر مستقیمی بر روی موفقیت کار داشته باشد. در مطلب بالا به یکی از مهم ترین سؤالات شما یعنی، هزینه انجام سئو چقدر است؟ پاسخ داده ایم که امیدواریم برای شما کاربردی و مفید بوده باشد.

 

مطالب پربازدید :

Spam Score چیست و تأثیر اسپم اسکور روی سئو

تبلیغات cpa چیست ؟

هشتگ چیست و چه کاربری دارد ؟

 

برای دیدن آموزش های تکمیلی می توانید به اینستاگرام مهندس حسین سهرابی مراجعه کنید

اینستاگرام حسین سهرابی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید