جلوگیری از کلیک فیک در گوگل ادز با 3 راه کار عملی

کلیک فیک در گوگل ادز

اگر بخواهید کسب و کار آنلاین خود را با استفاده از گوگل ادز تبلیغ کنید و در نتیجه آن به جذب کاربران و مخاطبان و در نتیجه کسب سود بپردازید. اما در مواردی مشاهده می شود که با توجه به تبلیغات درست و تنظیم یک کمپین تبلیغاتی درست و منظم، بازخورد خوبی را دریافت نمی کنید و کاربران بر روی تبلیغات شما بارها کلیک کرده اند ولی هیچ خریدی را انجام نداده اند. در این موارد یک جای کار می لنگد و شما داری کلیک فیک دریافت می کنید. برای جلوگیری از کلیک فیک در گوگل ادز با 3 راه کار عملی با ما همراه باشید.

قبلا نیز در مقاله ای دیگر در مورد تبلیغات کلیکی صحبت کرده بویدم که در لینک زیر می توانید مشاهده کنید :

تبلیغات کلیکی چیست ؟

روش های جلوگیری از کلیک فیک در گوگل ادز

هزینه هایی که در گوگل ادز پرداخت می کنید به ازای هر کلیک می باشد پس وقتی کاربری بر روی لینک تبلیغات شما ضربه می زند، هزینه ای را برای شما به همراه دارد. حل تصور کنید که با توجه به اینکه کار های تبلیغاتی خود را به صورت کامل و درست انجام داده اید ولی نتیجه مطلوب را از تبلیغات دریافت نمی کنید.

طبق آمار منتشر شده توسط گوگل ادز، میانگین آمار تبدیل تبلیغات به خرید برابر 3.48 است یعنی از هر 10 کلیک حداقل 3 تا برای شما سود به همراه خواهد داشت و کاربران به خرید محصولات شما می پردازند. اما در این بین عواملی هم وجود دارد که باعث می شود که شما در به اصطلاح کلیک فیک دریافت می کنید و در ازای تبلیغات انجام شده، فروشی صورت نمی گیرد. در ادامه به برخی از مهم ترین و رایج ترین کلیک های فیک در گوگل ادز می پردازیم:

  • کلیک فیک رقبا

متأسفانه در زمینه رقابت در کسب و کار برخی از افراد و کسب و کار های به استفاده از کلیک فیک می پردازند. این روش به این صورت است که به صورت فیک بر روی تبلیغ های قرار داده شده توسط شما کلیک می شود اما در ازای آن هیچ خریدی انجام نمی شود و سودی دریافت نمی کنید و با کلیک فیک بر روی تبلیغات شما، بودجه روزانه شما به پایان رسیده و در نتیجه باعث می شود رقبا با هزینه کمتری جایگاه تبلیغ شما را دریافت کنند.

همچنین با دریافت کلیک و عدم فروش محصولات، رتبه بندی تبلیغات شما هم پایین تر رفته و در نتیجه باعث می شود که تبلیغات شما توسط گوگل ادز کمتر نمایش داده شود و در نتیجه تبلیغات شما با شکست روبرو شده و هزینه های انجام شده بازنخواهد گشت.

  • کلیک فیک نمایش دهندگان

علاوه بر کلیک فیکی که توسط رقبا انجام می شود، کلیک فیکی هم وجود دارد که توسط نمایش دهندگان انجام می شود. وقتی کلکی بر روی تبلیغات انجام می شود، هزینه ای به تبلیغ کننده پرداخت می شود. این امر باعث می شود که تبلیغ کننده خود و یا به وسیله اسکریپت ها به این کار بپردازد. در مواردی هم دیده شده است که به عنوان مثال از عبارت با کلیک بر روی این تبلیغ از ما حمایت کنید، کاربران را به کلیک کردن بر روی تبلیغاتی که هیچ علاقه ای به آن ندارند، تشویق کرده اند.

این امر می تواند برای تبلیغ کننده بسیار خطرساز و همچنین هزینه بر باشد؛ چرا که به ازای تبلیغاتی که انجام داده است، فروشی دریافت نمی کند. پس با توجه به توضیحات بالا، به صورت کلی کلیک های فیک به سه شکل انجام می شود:

  • بعضی از کلیک ها به صورت دستی انجام می پذیرد.
  • بعضی از کلیک ها به صورت اتوماتیک و با استفاده از اسکریپت ها و یا ربات ها و یا با استفاده از نرم افزار ها انجام می شود.
  • بعضی هم به صورت غیر عمدی و توسط کاربران انجام می گیرد.

گوگل چگونه می تواند کلیک های فیک را تشخیص دهد؟

با توجه به این موضوع که یکی از بزرگترین منابع درآمدی گوگل، تبلیغات موجود در آن است. از این رو تلاش می کند که اعتماد کاربران خود را در این زمینه جلب کند و از کلیک های فیک در گوگل ادز جلوگیری کند. گوگل اگر در وب سایتی مشاهده کند که تعداد کلیک های فیک بسیار زیاد شده است و به منبع کلیک های فیک که توسط نمایش دهنده انجام می شود، تبدیل شده است؛ به شدت با آن بر خورد می کند.

البته در این موارد نیز راه فراری وجود دارد و بسیاری از وب سایت ها ادعا می کنند که رقبا باعث ایجاد این کلیک های فیک شده اند و آن ها توسط نمایش دهنده ایجاد نشده است. با توجه به این توضیحاتی که نمایش دهنده ارائه می دهد، گوگل هم فرصتی برای رفع مشکل به وب سایت نمایش دهنده می دهد.

علاوه بر این گوگل توانسته است الگوریتمی برای شناسایی کلیک های جعلی و یا ناخواسته تعریف کرده است که کسی از نحوه عمل آن با خبر نمی باشد اما شواهد موجود به این صورت است که گوگل با توجه به زمان خروج کاربر تشخیص می دهد که آیا کلیک انجام شده فیک بوده و یا به صورت تصادفی انجام شده است یا حتی به صورت واقعی است.

البته که شناسایی IPهایی که به انجام کلیک های فیک می پردازند اصلاً ساده نمی باشد و برای شناسایی این نوع از کلیک ها و همچنین محدود کردن آن ها از دیدن تبلیغ ها باید بسیار تلاش شود و زمان زیادی صرف شود. در ادامه به راه های تشخیص آی پی کلیک کنندگان فیک خواهیم پرداخت.

راه های تشخیص آی پی کلیک کنندگان فیک

همان طور که گفته شد کلیک فیک می تواند بسیار خطرساز بوده و علاوه بر ایجاد هزینه، از فروش محصولات و خدمات نیز جلوگیری کند. این عامل باعث می شود که کاربران و همچنین خود گوگل به شناسایی این آی پی ها بپردازند. برای شناسایی آی پی های کلیک کننده فیک می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • شناسایی IP وب سایت رقبا

شما به راحتی می توانید آی پی وب سایت رقبای خود را با استفاده از دستور ping www.x.com در CMD بیابید ولی خب با توجه به دلایل زیر این آی پی برای شما مؤثر نخواهد بود:

  • رقبا از سرورهای دیگری در موقعیت های مکانی دیگر استفاده می کنند.
  • ممکن است رقبا از سرور های اشتراکی استفاده کنند که با محدود کردن آن ها، مشتریان خود را نیز از دیدن تبلیغات محروم خواهید کرد.
  • شناسایی آی پی با کمک ایمیل

با استفاده از ایمیل می توان آی پی رقبا را پیدا کرد اما خب پیدا کردن آی پی به معنی خلاصی کامل از کلیک های فیک نمی باشد ولی می توان بخشی از آن را حذف نمود. برای این کار اگر ایمیلی از رقبای خود دریافت کرده اید را باز کرده و سپس بر روی سه نقطه سمت راست ضربه بزنید.

در اینجا باید بر روی گزینه Show Orginal ضربه بزنید تا آی پی رقیب شما در بین ارقام موجود به شما نمایش داده می شود که با استفاده از آن می توانید به راحتی آی پی رقبا را محدود کنید.

  • استفاده از ابزار های آمارگیر

با استفاده از ابزار های موجود آمارگیر هم می توان به شناسایی آی پی های افرادی که به صورت مشکوک فعالیت می کنند، پرداخت. این ابزار ها بر خلاف گوگل آنالیتیکس آی پی کاربران و بازدیدکنندگان را در اختیار شما می گذارد و شما می توانید با دیدن موارد مشکوک در مورد کلیک ها به محدود کردن آن آی پی بپردازید.

در سیستم های محتوایی مانند وردپرس می توان از افزونه های آمارگیر استفاده نمود که با استفاده از آن می توان آی پی های مشکوک را پیدا کرده و در ادامه آن ها را یادداشت کنید. البته که از ابزار های دیگر نیز مانند Webalizer و یا AWStats هم می توان برای شناسایی آی پی های کاربران استفاده نمود.

نحوه جلوگیری از کلیک فیک در گوگل ادز

باید به این نکته اشاره کنیم که هیچ راه کار کامل و تضمینی برای حذف کامل کلیک های فیک وجود ندارد؛ اما می توان با استفاده از روش های زیر، آن ها را به صورت چشم گیری کاهش داده و از هدر رفتن سرمایه تبلیغات جلوگیری نمود. این روش ها به شرح زیر هستند:

  • آی پی ها مشکوک را در گوگل ادز مسدود کنید.

همان طور که گفته شد با استفاده از ابزار های موجود می توانید آی پی های مشکوک را پیدا کنید و آن ها را یادداشت کنید. با انجام روند زیر می توانید این آی پی ها را مسدود کنید تا از کلیک های فیک جلوگیری کنید:

  1. برای این کار وارد گوگل ادز خود شده و سپس بر روی گزینه Settings ضربه بزنید.
  2. در اینجا بر روی گزینه Additional settings ضربه بزنید.
  3. سپس بر روی گزینه IP exclusions ضربه بزنید و در کارد موجود آی پی آدرس های مشکوک موجود را وارد کنید.
  • هدف مند عمل کنید.

یکی از بهترین راه حل های موجود برای جلوگیری از اعمال کلیک های فیک، هدفمند عمل کردن است. در این مورد شما باید سعی کنید که با توجه به محصولات خود و همچنین نیاز های کاربران، جامعه هدف درستی را هدف گیری کنید و با استفاده از قابلیت هایی که گوگل ادز در اختیار شما قرار می دهد، تبلیغات خود را به این دسته از کاربران نمایش دهید. برای تعیین تنظیمات در گوگل ادز باید طبق روال زیر عمل کنید:

  1. ابتدا باید وارد گوگل ادز شده و سپس وارد Settings شوید.
  2. در ادامه باید گزینه کمپین را پیدا کرده و آن را انتخاب کنید.
  3. سپس بر روی گزینه Locations ضربه بزنید و گزینه Enter another lovation را انتخاب کنید.
  4. در اینجا می توانید نام کشوری که نمی خواهید تبلیغات شما را ببینید را وارد کرده و سپس بر روی Exclude ضربه بزنید.
  • انتخاب درست نمایش دهندگان

کلاه برداری و ایجاد کلیک های فیک امری است که نمی توان از آن اجتناب نمود. اما شما می توانید با استفاده از ریتارگتینگ با این موضوع مقابله کنید. تبلیغات شما در ریتارگتینگ تنها به افرادی نشان داده می شود که در گذشته به وب سایت شما مراجعه کرده اند و زمان مشخصی را در آن سپری نموده اند. با توجه به این نکته تبلیغات شما دیگر به ناشران نمایش داده نمی شود و این موضوع باعث می شود که در سرویس گوگل ادز خود کلیک های فیک کمتری دریافت کنید.

با توجه به روش های بالا می توانید کلیک های فیک را به صورت چشم گیری کاهش دهید. اما همان طور که می دانید نمی توان این کلیک ها را به صورت کامل از بین برد ولی می توان مخاطبان خود را آنالیز کرده و با هدف گیری درست و به جای آن ها، از صرف هزینه تبلیغات اضافه جلوگیری نمود.

کلام آخر

با توجه به استفاده بسیاری از کاربران از گوگل ادز، بسیاری از آن ها از بروز کلیک های فیک ابراز ناراحتی می کنند. این کلیک ها فقط به عنوان صرف هزینه تبلیغات هستند و هیچ سودی برای تبلیغ کنندگان ندارند. برای آشنایی با 3 روش جلوگیری از کلیک فیک در گوگل ادز ، در این مقاله به طور کامل توضیح دادیم .

 

مقالات پربازدید این هفته :

Spam Score چیست و تأثیر اسپم اسکور روی سئو

هزینه انجام سئو چقدر است ؟

معرفی تکنیک های سئو ویدئو و تأثیر آن

تکنیک های شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید