راهنمای کامل کسب درآمد از یوتیوب

کسب درآمد از یوتیوب

از جمله پلتفرم های ویدئویی که بسیاری از کاربران با استفاده از آن به انواع ویدئو ها دسترسی پیدا می کنند و می توانند در آن به تماشای ویدئو های آموزشی، ولاگ ها، ویدئو های طنز و … بنشینند. این پلتفرم علاوه بر امکان تماشای ویدئو های مختلف در آن، این امکان را به کاربران می دهد تا با استفاده از آن به کسب درآمد از یوتیوب برسند . این کسب درآمد از یوتیوب با تولید محتوا ویدئو امکان پذیر می باشد و بسته به تعداد افرادی که ویدئو شما را نگاه می کنند و افراد دنبال کننده شما، در آمد متفاوت خواهد بود. برای آشنایی با 0 تا 100 نحوه کسب در آمد از یوتیوب تا انتها با ما همراه باشید.

نگاهی کامل به راه های کسب درآمد از یوتیوب

درآمد دلاری از جمله مسائلی است که کاربران در دنیای امروز به دنبال آن هستند. با توجه به قیمت دلار در کشورمان، افرادی که درآمد دلاری دارند، می توانند مبلغ بیشتری را دریافت کنند و این موضوع بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

یکی از راه حل های کسب درآمد دلاری، استفاده از یوتیوب می باشد. این پلتفرم از جمله پلتفرم های ویدئویی موجود در وب است که توانسته است بسیاری از کاربران را به خود اختصاص دهد. در این پلتفرم می توان هر ویدئویی را در هر زمینه ای پیدا کرد؛ از زمینه آموزشی گرفته تا زمینه های طنز و تفریحی و پادکست و …. .

یوتیوب سایتی است که از سال 2005 شروع به کار کرده است و کاربران با استفاده از آن می توانند به راحتی ویدئو های خودشان را به صورت مجانی آپلود کرده و یا به تماشای ویدئو های آپلود شده دیگران بنشینند.

البته که برای شما هم پیش آمده است که وقتی عبارتی را در گوگل جست و جو می کنید، ویدئو هایی برای شما نمایش داده می شود که آن ها در یوتیوب هستند و شما می توانید با کلیک بر روی آن و ورود به یوتیوب، ویدئو مرتبط با عبارت جست و جو شده را مشاهده کنید.

یوتیوب پس از گوگل یکی از موتور های جست و جوی قدرتمند به حساب می آید. همچنین این کاربران بیش از یک میلیارد کاربر ثابت دارد که بالای 500 ساعت ویدئو در آن آپلود شده است. موضوع های این ویدئو نیز دارای تنوع بسیار بالایی است که می تواند در هر زمینه ای برای شما کارساز بوده و شما را کمک کند.

البته که یکی از مهم ترین موضوع هایی که در یوتیوب وجود دارد، همان طور که اشاره کردیم، کسب در آمد از یوتیوب است که به نوبه خود بسیار جذاب و هیجان انگیز است. سؤالی که همواره برای همه کاربران وجود دارد این است که:

چگونه می توان از یوتیوب کسب درآمد نمود؟

اگر بخواهیم خیلی ساده به این سؤال پاسخ دهیم، می توانیم بگوییم که شما باید به عنوان یک شریک برای یوتیوب عمل کرده و به صورت ماهیانه مبلغی را از شریک خود دریافت کنید. البته که برای دریافت اولین درآمد خود از یوتیوب، باید حداقل 1000 تا دنبال کننده و یا Subscriber، 4000 تا بازدید عمومی در 12 ماه گذشته را دارا باشید.

تصور اکثر افراد از کسب در آمد از یوتیوب به تبلیغاتی محدود می شود که در هنگام تماشای ویدئو ها برای شما نمایش داده می شود. البته که گزینه های متنوع دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به همه آن ها می پردازیم.

از تبلیغات کسب درآمد کنید!

اولین گزینه ای که وجود دارد، کسب درآمد از تبلیغات موجود در یوتیوب می باشد. فرض کنیم که کانال شما شرایط لازم برای شراکت با یوتیوب و کسب درآمد را پیدا کرده است. حال باید وارد Youtube Studio خود شوید و از قسمت Monetization درخواست خودتان را ثبت کنید. با این کار یوتیوب به بررسی محتوای شما می پردازد و بررسی می کند که آیا محتوای موجود با قوانین آن همخوانی دارد و یا خیر. لازم به ذکر است که این پروسه ممکن است تا یک ماه به طول بینجامد.

بعد از انجام این روند، می توانید هر دقیق بر روی ویدئو های خود تبلیغ بگذارید؛ اما باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که یوتیوب همه تبلیغات را به کاربران نمایش نمی دهد پس حواستان باشد که در جای دادن تبلیغات زیاده روی نکنید.

برای تعیین نوع تبلیغات در ویدئو های خود نیز می توانید از همان قسمت Monetization موجود در نرم افزار Youtube Studio، تبلیغات را مشخص کنید که می خواهید بنری باشد، Bumper باشد، Non-skippable باشد و … .

لازم به ذکر است که در این حالت فقط زمانی می توانید درآمد زایی کنید که کاربران تبلیغات شما را تماشا کنند. حال اگر از ادبلاکر و یا یوتیوب پریمیوم استفاده کنند، شما دیگر پولی به ازای تبلیغات میان ویدئو خود دریافت نخواهید کرد.

البته که مهم ترین سؤال این است که نحوه تقسیم درآمد بین یوتیوب و کاربران در تبلیغات به چه صورت است؟

به صورت کلی درآمد حاصل از تبلیغات 45% برای یوتیوب و 55% برای تولید کننده محتوا می باشد. یوتیوب به هر 1000 ویو مبلغی را نیز به کاربران می دهد. این مبلغ معمولاً چیزی حدود دو دلار به ازای هر 1000 ویو می باشد.

کسب درآمد از فروش محصولات

اگر شما محتوایی را تولید می کنید که در آن به ساخت بدلیجات و صنایع دستی و یا تیشرت و … می پردازید، می توانید یک قفسه از کالا در یوتیوب داشته باشد و محصولات خود را به فروش گذاشته و از آن کسب درآمد کنید.

برای انجام این کار کافی است که وارد قسمت Monetization شده و سپس یک لندینگ پیچ را برای خود بسازید. در ادامه کافی است که محصولات خود را در ویدئو ها تبلیغ کنید تا دنبال کننده های شما در یوتیوب وارد آن صفحه شده و به خریداری محصولات بپردازند.

از سابسکرایبر های خود حق عضویت بگیرید!

شما می توانید در یوتیوب به عنوان مالک کانال، به ازای مزایای خاصی که در اختیار کاربران خود قرار می دهید، حق عضویتی را دریافت کنید. به عنوان مثال می توانید محتوایی ویژه را تولید و در اختیار دسته ای از کاربران قرار داد.

در یوتیوب معمولاً ویدئو های مربوط به پشت صحنه و یا زندگی شخصی صاحبان کانال ها در اختیار کاربران خاص آن ها قرار می گیرد. این کاربران خاص نیز برای دسترسی به این ویدئو ها باید حق عضویتی را پرداخت کنند.

لازم به ذکر است که حق عضویت یوتیوب برابر 4.99 دلار به ازای هر ماه می باشد. البته که شما می توانید چند سطح برای کاربران خود تعریف کرده و بر اساس امکاناتی که به آن ها ارائه می دهید، این سطح ها را طبقه بندی کنید. یوتیوب برای هر حق عضویت 30% برداشته و 70% را به صاحبان کانال ها می دهد.

سوپرچت و سوپر استیکر

در این راه کسب در آمد از یوتیوب زمانی برای شما در دسترس خواهد بود که به صورت زنده با مخاطبان خود در ارتباط هستید و یا به اصطلاح در حال استریم می باشید. در این حالت فالوور های شما می توانند مبلغی را پرداخت کرده تا استیکر یا چت شان با رنگ خاص و مدت مشخصی بالا صفحه باقی بماند. هر کسی که پول بیشتری بدهد، پیامش برای مدت بیشتری در آن بالا باقی می ماند.

از یوتیوب پریمیوم کسب درآمد کنید

یوتیوب پریمیوم نسخه پولی یوتیوب می باشد. یعنی کاربران در این نسخه می توانند بدون ایجاد مزاحمت، ویدئو های مورد علاقه خودشان را در ازای پرداخت هزینه ای برابر ماهانه 12 دلار تماشا کنند. در این حالت درست است که نمی توانید از تبلیغات کسب درآمد داشته باشید، اما یوتیوب راه دیگری برای شما ارائه داده است.

از آنجایی که تمام ویدئو های شما در پریمیوم هم نمایش داده می شود، یوتیوب به ازای تعداد بازدید ها و دانلود ها 55% از درآمد حق عضویت ماهانه پریمیوم را به شما اختصاص می دهد.

قوانین یوتیوب

حال که با نحوه کسب در آمد از یوتیوب آشنا شدید، باید قوانین این پلتفرم را نیز بشناسید تا بتوانید هرچه بهتر به کسب درآمد بپردازید. در یوتیوب قوانین سخت گیرانه ای وجود دارد که کاربران باید در تولید محتوای خود به آن ها  توجه داشته باشید. قوانین به شرح زیر است:

راهنمای کامل کسب درآمد فوق العاده از یوتیوب

قوانین بالا باید به صورت جدی در تولید محتوای یوتیوب رعایت شود؛ ولی یکی دیگر از موارد موجود، رعایت کپی رایت می باشد. یوتیوب در این مورد خاص بسیار سفت و سخت است که می تواند باعث حذف محتوای شما از این پلتفرم شود که این اصلاً برای کانان شما مناسب نمی باشد.

تعرفه های یوتیوب دقیقاً چقدر است؟!

همان طور که قبلاً اشاره کردیم، تبلیغات در یوتیوب به ازای هر 1000 ویو به صورت متوسط به کاربران 2 دلار می دهد. البته این مبلغ به صورت متوسط است چرا که برای پرداخت این هزینه، فاکتور های مختلفی وجود دارد. این تبلیغات دارای 3 فاکتور می باشد که بسیار مهم است. در ادامه به این سه فاکتور می پردازیم.

فاکتور اول: مخاطب های شما از چه کشور هایی می باشد؟

وقتی که کاربران به تماشای ویدئو شما بپردازند، از کشور های مختلفی آن ها را تماشا خواهند نمود و این موضوع موجب می شود که تبلیغات متفاوتی را مشاهده کنند. بر این اساس شما برای نمایش تبلیغات در یوتیوب اول باید به این نکته توجه داشته باشید که جامعه هدف شما در کدام کشور ها می باشند.

روند گذاشتن تبلیغات در یوتیوب با استفاده از گوگل ادز و به صورت مزایده ای می باشد. به این معنی که گوگل تبلیغ کسی را اول نمایش می دهد که پول بیشتری را پرداخت کرده باشد؛ بنابراین کشور هایی که دارای ثروت بیشتر می باشند، هدف اصلی شرکت ها و کمپانی ها می باشد. پس اگر مخاطب ویدئو های شما جز این کشور ها باشد، سهم 55% شما در نهایت مبلغ بسیار بالاتری می باشد.

فاکتور دوم: در چه تاریخی از سال هستیم؟

قیمت تبلیغات در روز های مختلف سال، قیمت های متفاوتی دارد. این قیمت ها در روز های کریسمس به مراتب از روز های عادی بالاتر می باشد. شرکت ها سر و دست می شکنند تا اخبار جشنواره ها و تخفیف های فصلی شان را در این بازه زمانی به گوش مخاطب برسانند.

فاکتور سوم: محتوای ویدئو های شما تخصصی است؟

در دنیای تبلیغات یک سری از محصولات وجود دارد که دارای مخاطبین خاص می باشند و فقط برای افراد خاصی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. حال اگر این تبلیغات برای همه کاربران به نمایش در بیاید ایا می تواند کاربردی باشد؟

صد در صد خیر، گوگل ادز به کمپانی های این امکان را می دهد تا با اضافه کردن فیلتر ها مختلف، جامعه هدف تبلیغات خود را به صورت کامل معلوم کرده و تبلیغات هدف مند تری را داشته باشد. با توجه به این موضوع یوتیوب نیز بابت نمایش این دسته از تبلیغات، مبلغ بیشتری را دریافت می کند؛ پس اگر محتوای شما به طول مثال در زمینه بازی می باشد، تبلیغ تخصصی در این زمینه بر روی ویدئو های شما قرار می گیرد که می توان درآمد بیشتری داشته باشد.

کانال یوتیوب چیست؟

وقتی که شما با استفاده از جیمیل وارد یوتیوب می شوید، می توانید حساب کاربری خود را بسازید، حال شما دارای کانالی هستید که می توانید از آن برای کسب درآمد و به اشتراک گذاری ویدئو های مختلف استفاده کنید. این کانال می توان به اسم خودتان باشد و یا نامی را مرتبط با محتوایی که می خواهید تولید کنید را انتخاب کنید.

لازم به ذکر است که نمی توان نام کانال را به صورت دائمی تعویض نمود؛ بنابراین بهتر است که نام کانال خود را با دقت بالایی انتخاب کنید. پس از ساخت ویدئو خود و آپلود کردن آن بر روی کانال یوتیوب، باید به بخش تجزیه و تحلیل یوتیوب مراجعه کنید.

آنالیکس یوتیوب

زمانی که وارد حساب کاربری یوتیوب استودیوی خود شوید، می توانید از قسمت Analytics اطلاعاتی مانند تعداد ویو ها، آمار سابسکرایبرها و … را مشاهده کنید. به جز این مورد، از زمانی که شراکت شما با یوتیوب شروع شود، گزینه revenue نیز برای شما فعال خواهد شد.

وقتی که بر روی این گزینه کلیک کنید، کادر قرمزی برای شما نمایش داده می شود که در سمت راست آن CPM و در سمت چپ آن RPM وجود دارد. RPM همان مبلغی است که در نهایت به ازای هر 1000 بازدید به حساب شما واریز می شود.

CPM درآمد یوتیوب و شما از تبلیغات است؛ یعنی 45% سهم یوتیوب را هم شامل می شود. اما RPM در آمد شخص شما از تبلیغات، فروش کالا، سوپر چت، حق عضویت کانال و … می باشد.

سؤالات متداول در مورد درآمد از YouTube

برای کسب درآمد از یوتیوب باید حتماً تیک تأیید داشته باشید؟

به صورت کلی می توان گفت که خیر، اما به غیر از روشی که برای شما توضیح داده ایم، شما از طریق گرفتن اسپانسر هم می توانید در یوتیوب درآمد داشته باشد. برای این مورد خاص حتماً باید کانالتان توسط یوتیوب تأیید شده باشد. اگر هم می خواهید تیک تأیید داشته باشد، باید حداقل 100.000 سابسکرایر داشته باشید.

یوتیوب در ازای لایک یا افزایش سابسکرایبر به ما پول می دهد؟

یوتیوب به ازای لایک و یا افزایش سابسکرایبر ها به کاربران پول نمی دهد. به طور غیر مستقیم این موضوع باعث افزایش ویو می شود؛ ولی به صورت مستقیم نمی تواند به بالا رفتن درآمد کمک کند.

با توجه به اینکه ایران تحریم می باشد، برای کسب درآمد یوتیوب چه می توان کرد؟

برنامه درآمد زایی یوتیوب برای ایران فعال نمی باشد. پس شما باید لوکیشن کانال خود را عوض کنید. برای این کار می توانید از قسمت تنظیمات یوتیوب استودیو خود استفاده کرده و کشور را تنظیم کنید. به غیر از این، برای اینکه بتوانید از یوتیوب کسب درآمد داشته باشید، نیاز به حساب کاربری Google AdSense می باشد.

منتشر محتوای فارسی بهتر است یا انگلیسی؟

برای داشتن یک کانال بهتر، توجه داشته باشید که تولید همزمان محتوای انگلیسی و فارسی به هیچ عنوان درست نمی باشد. چرا که یوتیوب اعلانی را بر اساس زبان ارسال نمی کند. پس زمانی که ویدئو های فارسی در کانال شما آپلود می شود، کسی که برای انگلیسی بودن محتوای شما، کانال را دنبال می کند هم اعلانی را دریافت نمود.

اینجا دقیقاً نقطه ای است که شما را آن سابسکرایب خواهند کرد. چرا که شما هم محتوای انگلیسی را در کانال خود دارید و همه محتوای فارسی را، برای حل این مشکل باید یکی از این دو را بسته به مهارت های خود و زمینه ای که می خواهید در آن فعالیت کنید، انتخاب کرده و در آن به فعالیت بپردازید.

چگونه پول خود را از یوتیوب دریافت کنیم؟

برای این کار می توان از دو راه حل کمک گرفت که یکی از آن ها استفاده از یک دوست و یا آشنای خارج از کشور است که می توان با استفاده از اطلاعات پرداختی او در گوگل ادسنس حساب کاربری ایجاد نموده و درآمد را دریافت نمود.

روش دوم نیز استفاده از شرکت های واسطی است که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می کنند و شما می توانید درآمد دلاری کسب شده از یوتیوب را به صورت کامل و با کم شدن مبلغی خاص به عنوان کارمزد، دریافت کنید.

در یوتیوب چه محتواهایی را می توان تولید نمود؟

به صورت کلی می توان گفت که شما هر محتوایی را می توانید در یوتیوب تولید کنید؛ ولی کسب در آمد از یوتیوب با توجه به مخاطب هایی است که ویدئو های آپلود شده در کانال شما خواهد داشت. البته که یک سری از ویدئو ها امتحان خود را پس داده اند که از آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ویدئو های مربوط به غذا
  • ویدئو های آموزشی در زمینه های مختلف
  • ویدئو های فشن و لایف استایل
  • ویدئو های موزیک و خوانندگی
  • ویدئو های خنده دار و سرگرم کننده
  • ویدئو های آنباکسینگ وسیله ها و ابزار های مختلف
  • ویدئو های ولاگ
  • ویدئو های گیم و گیم پلی بازی های مختلف
  • ویدئو های انتقادی و تحلیلی در زمینه های مختلف
  • ویدئو های چه جوری یا به اصطلاح How to

کلام آخر

کسب در آمد از یوتیوب یکی از راه هایی که کاربران می توانند با استفاده از آن به درآمد دلاری بپردازند. این موضوع می تواند برای کاربران بسیار جذاب و در عین حال گنگ باشد. برای آشنایی با نحوه کسب در آمد از یوتیوب می توانید از مطلب بالا استفاده کنید.

لازم به ذکر است که شما می توانید برای درک بهتر روش های بازاریابی و جذب مخاطب، به وب سایت ما سری بزنید.

 

مقالات پربازدید این هفته :

بازاریابی پیامکی از فروش تا وفادار کردن مشتری

استراتژی چیست ؛ پلی بین رویا و واقعیت!

Spam Score چیست و تأثیر اسپم اسکور روی سئو

راهکار های بالا رفتن قدم به قدم نردبان سئو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید