تبلیغات cpa

امروزه با گسترش کسب و کار های اینترنتی، استفاده درست از تکنیک های دیجیتال مارکتینگ می تواند تعیین کننده باشد. در روش های سنتی تر برای جذب مشتری از روش های PPC و یا CPM استفاده می شد که در آن ها چه شما لید دریافت کنید و چه نه، هزینه تبلیغات از حساب شما کسر می شود. اما روش بهتری وجود دارد که آن روش CPA و یا هزینه به ازای اقدام می باشد ولی تبلیغات CPA چیست؟ مزایا و معایب تبلیغات هزینه به ازای اقدام کدام ‌اند؟ برای پاسخ به این سؤالات و بررسی هرچه بهتر این روش تا انتها با ما همراه باشید.

تبلیغات cpa چیست؟ مزایا و معایب تبلیغات هزینه به ازای اقدام

همان طور که گفته شد، در روش های قبلی دیجیتال مارکتینگ از CPC که هزینه با ازای هر کلیک و CPM که هزینه به ازای هر میلیون بوده است، استفاده می شد. اما این نوع از بازاریابی با توجه به اینکه نمی توانستند ROI خوب و مناسبی را رقم بزنند، برای کسب و کارهای تازه کار اصلاً مناسب نمی باشند.

اما امروزه از روش دیگری برای بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ استفاده می شود که آن CPA و یا هزینه به ازای اقدام می باشد. این روش می تواند ROI را افزایش داده و با حداقل خطرات، هزینه های تبلیغات را نیز کاهش دهد.

تبلیغات CPA یا هزینه به ازای اقدام چیست؟

Cost Per Action یا به اختصار CPA یک نوع از بازاریابی وابسته است که در آن وقتی که اقدامی توسط کاربران انجام شود، هزینه پرداخت خواهد شد. به عنوان مثال اگر شما دارای یک وب سایت فروش محصول آنلاین را دارید، این اقدام می تواند خرید محصول توسط کاربر تعریف شود و در صورت انجام این کار، هزینه تبلیغات از حساب شما کسر شود.

در دنیای امروز بسیاری از مشاغل آنلاینی که در اطراف خود مشاهده می کنید از این نوع از تبلیغات یعنی تبلیغات CPA استفاده می کنند. این نوع از تبلیغات به افراد مشهور و معروف این امکان را می دهد که محصولات و یا خدمات مختلف را به دنبال کنندگان خود در شبکه های اجتماعی و همچنین طرفداران خود معرفی کرده و با همکاری با کسب و کارها به کسب در آمد بپردازند.

البته لازم به ذکر است که در بسیاری از موارد هزینه این نوع از تبلیغات نسبت به تبلیغات های دیگر می تواند بالاتر باشد، چرا که انجام شدن آن نیز به مراتب دشوار تر از موارد دیگر می باشد.

روش کار تبلیغات CPA چگونه است؟

روش کار این نوع از تبلیغات بسیار ساده بوده و عوامل کمی در انجام این نوع از تبلیغات مشارکت دارند. در ادامه به این عوامل اشاره خواهیم نمود:

  • شرکت وابسته و ناشر: این شرکت می تواند یک وب سایت معتبر و یا یک برند تجاری، یک بلاگر و یا اینفلوئنسر باشد که با هدایت ترافیک به وب سایت مورد نظر و انجام یک اقدام خاص، کارمزد و یا کمیسیون دریافت می کند.
  • شرکت تبلیغ کننده: همان طور که از نامش مشخص است این شرکت یا برند، عاملی است با همکاری با شرکت وابسته می خواهد ترافیک خوب و مناسب را دریافت کرده و با انجام شدن اقدام مورد نظر، فروش و کسب در آمد خود را افزایش دهد.
  • شبکه CPA: این شبکه در واقع یک پلتفرم است که در آن شرکت های تبلیغ کننده را با شرکت های تبلیغ کننده آشنا می کند و آن ها را در یک شبکه گرد آوری می کند.

در ادامه به بررسی این عوامل در قالب یک مثال می پردازیم تا شما هم با این عوامل و نحوه کار آن ها در این نوع از تبلیغات بهتر و بیشتر آشنا شوید.

به عنوان مثال یک وبلاگ نویس محبوب آشپزی به نام لیسا که دارای طرفدار و دنبال کننده زیادی در یوتیوب و وبلاگ خود است. او با ساخت برنامه های مختلف و امتحان دستورالعمل های متفاوت، برند ها و محصولات مختلف را به کاربران و دنبال کننده های خود معرفی می کند.

در این بین شرکت ابزار آشپزخانه ای نیز وجود دارد که می خواهد محصولات خود را به کاربران معرفی کند؛ این شرکت Easy Cooking نام داد که محصولات مختلف خود را در اختیار فردی مانند لیزا قرار می دهد تا او با استفاده کردن و همچنین تبلیغ این محصولات در شبکه اجتماعی خود و همچنین وبلاگ آشپزی، کاربران را به خرید محصولات این شرکت ترغیب کند. در این بین هم شبکه CPA وجود دارد که این دو را با هم مرتبط می کند.

محاسبه هزینه تبلیغات به ازای اقدام

هزینه این نوع از تبلیغات را می توان از تقسیم کل هزینه بر تعداد اقدامات موفق انجام شده به دست آورد. بیایید به عنوان مثالی که پیش تر نیز آن را مطرح کرده ایم، دقت کنید؛ اگر شرکت Easy Cooking هزار دلار را به عنوان هزینه تبلیغات خود اختصاص ده و در این بین 25 تبدیل موفقیت آمیز در فرم ثبت نام برای یک محصول تبلیغ شده، ثبت شود. ر واقع هزینه هر اقدام برابر 40 دلار است.

البته که هزینه هر اقدام بسته به کسب و کار و صنعت مورد تبلیغ متفاوت است. گوگل ادوردز در این زمینه قیمت ها و هزینه ها را در صنعت های مختلف ارائه داده است. در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • میانگین هزینه هر اقدام در همه صنایع به طور میانگین چیزی حدود 48.96 دلار می باشد.
  • در بین صنایع موجود، صنعت خودرو داری کمترین CPA است که مقدار آن برابر 33.52 دلار می باشد.
  • همچنین فناوری نیز دارای بالا ترین هزینه می باشد که مقدار آن برابر 133.52 دلار است.

انواع تبلیغات در CPA

این نوع از تبلیغات نیز دارای انواعی می باشند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود:

  • هزینه به ازای هر لید و یا CPL

این مدل یک نوع از قیمت گذاری در دیجیتال مارکتینگ می باشد که با استفاده از آن تبلیغ کننده به ازای هر لید تولید شده، باید هزینه را پرداخت کند. این هزینه از قبل بین دو شرکت وابسته و تبلیغ کننده مورد توافق قرار می گیرد.

  • هزینه به ازای سفارش و یا CPO

این مدل برای محاسبه میانگین هزینه تبلیغات در هر سفارشی که توسط کاربر انجام می شود، استفاده می شود. به عنوان مثال می توان به مقدار هزینه های تبلیغات و همچنین حمل و نقل اشاره نمود. در این مدل وقتی هزینه توسط تبلیغ کننده انجام می شود که یک خرید به صورت کامل انجام شده باشد. در این مدل هم برای محاسبه باید کل هزینه های تبلیغاتی را به تعداد سفارش ها تقسیم کنید.

  • هزینه به ازای فروش و یا CPS

این مدل معیاری است که توسط تیم های تبلیغاتی برای تعیین هزینه هر فروش ایجاد شده توسط یک تبلیغ خاص،  استفاده می شود. استفاده از این مدل به تبلیغ کنندگان این امکان را می دهد که هزینه های خود را کاهش داده و در نتیجه سود خود را نیز افزایش دهند. CPS را از تقسیم کل پول هزینه شده برای تبلیغات بر مجموع همه فروش های انجام شده می توان به دست آورد.

مزایا و معایب تبلیغات هزینه به ازای فروش

مزایا تبلیغات CPA

  • راه اندازی ساده کمپین ها

در این نوع از تبلیغات به راحتی می توان با صرفی هزینه کمی و با استفاده از وب سایت خود و انتخاب یک پیشنهاد از پلتفرم CPA، از سایت ها و شرکت های وابسته ترافیک دریافت کنید.

  • امکان افزایش مخاطبان را برای شما فراهم می کند.

با توجه به اینکه در این نوع از تبلیغات از شرکت های وابسته استفاده می شود، می توان راحتی تعداد مخاطبان کسب و کار خود را افزایش داد و مخاطبان جدید را دریافت نمود.

  • این نوع از تبلیغات کم خطر است.

با توجه به اینکه این نوع از تبلیغات از جمله بازاریابی های مبتنی بر اقدام می باشد، می توان گفت که ریسک آن برای هر دو طرف بسیار پایین می باشد. در این نوع از تبلیغات شرکت های وابسته محصولات شما را به بهترین نحوه ممکن تبلیغ می کنند تا بتوانند مخاطبان خود را به خرید محصولات ترغیب کنند.

  • ROI بالاتری را ایجاد می کند.

این نوع از تبلیغات 16 درصد از کل تبلیغات آنلاین را ایجاد می کند. به عبارت دیگر این نوع از تبلیغات دارای کیفیت بهتری هستند و می توانند ترافیک بیشتری را به خود اختصاص دهند.

  • باعث افزایش شهرت برند شما می شود.

با توجه به استفاده از شرکت های وابسته در این نوع از تبلیغات می توانید به راحتی شهرت برند خود را افزایش داده و در دنیای رقابت کسب و کار، از اعتبار و محبوبیت بیشتری برخوردار شوید.

  • وفاداری مشتری

در این نوع از تبلیغات اگر جامعه هدف به صورت درست نشانه گیری شود، باعث می شود که مخاطبان به مراتب وفادار تر و همچنین با کیفیت تری به کسب و کار شما جذب شود و در نتیجه در طولانی مدت تعامل شما نیز با آن ها بیشتر خواهد بود.

معایب تبلیغات هزینه به ازای اقدام

  • کلاه برداری

بعضی از برنامه های CPA موجود برای کلاهبرداری هستند و برای گرفتار نشدن در دام آن ها باید قوانین و شرایط آن ها را به صورت کامل مطالعه کرده و به محض رسیدن به حداقل آستانه پرداخت، درخواست پرداخت کنید.

  • رقابت سخت

با توجه به شکل این تبلیغات، افراد زیادی جذب آن می شود و اغلب برای به دست آوردن بازاریاب های با تجربه و خوب باید رقابت سختی انجام شود. با توجه به این موضوع که احتمال جذب شدن کاربران در اولین بار مشاهده محصولات به این نوع از تبلیغات بسیار زیاد است. باید تبلیغات به صورت کامل و دقیق و به صورت درست بیان شود.

CPA برای کدام دسته از کسب و کار های مناسب است و در انجام آن باید چه مواردی را رعایت نمود؟

این نوع از تبلیغات برای کسب و کار های نوپا و تازه کار بسیار مناسب است. چراکه اولین و مهم ترین دغدغه این نوع از کسب و کار ها بازگشت درست سرمایه است و همچنین سرمایه آن ها برای تبلیغات نیز بسیار محدود می باشد. از این رو این نوع از کسب و کار های با استفاده از CPA می توانند علاوه بر جذب مخاطبان درست و افزایش فروش، ارتباط خوبی را بین خود و شرکت های وابسته نیز ایجاد کنند که خود یکی از مهمترین اتفاق ها می تواند باشد.

در اجرای این نوع از تبلیغات نیز نکاتی وجود دارد که با توجه به آن می توان بازخورد بسیار بهتری از آن دریافت کرده و همچنین تبلیغات خود را مؤثر تر کرد. در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

  • شما باید با توجه به اهداف خود و نیاز های موجود، به تعیین اکشن بپردازید.
  • یکی از مهمترین نکات موجود تنظیم درست پیام است که اقدام تعیین شده به صورت کامل توسط کاربر انجام شود.
  • در این نوع از تبلیغات اهداف متعددی را تعیین کنید.
  • از تست A/B استفاده کنید که در این تست از صفحه های مختلفی برای فرود کاربر استفاده کنید که باعث می شود سلیقه کاربران را محک بزنید و متوجه شوید کدام‌ یک از صفحه های باز خور در بهتری دریافت خواهد نمود.
  • حتماً مقدار بودجه خود را در نظر بگیرید، چرا که در امر تبلیغات یکی از مهمترین عوامل موجود، مقدار بودجه است.
  • با انجام این نوع از تبلیغات به هیچ عنوان استراتژی های دیگر خود را در زمینه بازاریابی دیجیتال متوقف نکنید و آن ها را در کنار یکدیگر انجام دهید.
  • از تبلیغات هم سان استفاده کنید.
  • در تبلیغات می توانید یک مدیر وابسته را استفاده کنید.
  • نباید از بازخورد بد در شبکه CPA بترسید و باید کار خود را ادامه دهید.
  • در گام آخر هم فراموش نکنید که حتماً به آمار و ارقام توجه کنید و از آن ها به جمع بنده و نتیجه گیری های خوبی دست پیدا کنید.

کلام آخر

اگر دارای یک کسب و کار نو پای اینترنتی هستید و می خواهید آن را گسترش داده و یا کاربران مختلفی را به آن جذب کنید، می توانید به راحتی از CPA استفاده کنید. در این مطلب به توضیح اینکه تبلیغات CPA چیست؟ مزایا و معایب تبلیغات هزینه به ازای اقدام کدام‌ اند؛ پرداخته ایم که امیدواریم برای شما مفید بوده باشد.

 

مقالات پربازدید وبلاگ مهندس حسین سهرابی :

هشتگ چیست و چه کاربری دارد ؟

بازگردانی اکانت اینستاگرام

کسب درآمد از طریق پادکست

 

پیشنهاد میکنیم از پیج مهندس سهرابی نیز دیدن کنید و با کلی آموزش متنوع حرفه ای آشنا شید :

instagram.com/sohrabico.ir

و پیج آموزشی :

instagram.com/hosseinsohrabi.me

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.